Hoe het is - Reisverslag uit Siphofaneni, Swaziland van Katrien Wijsman - WaarBenJij.nu Hoe het is - Reisverslag uit Siphofaneni, Swaziland van Katrien Wijsman - WaarBenJij.nu

Hoe het is

Door: Kaat

Blijf op de hoogte en volg Katrien

01 Oktober 2007 | Swaziland, Siphofaneni

Vertelde ik in m’n eerste verhaal nog dat ik me weinig bij de schrikbarende cijfers van Swaziland kon voorstellen, na twee weken in ‘the field’ is dit niet meer het geval. Na tien dagen in capital city Mbabane zijn we vorige week verhuisd naar Siphofaneni, waar we de komende maanden zullen verblijven. We hebben (te danken aan knap lobby werk op hoog niveau) een ongelooflijk mooi huisje midden op ‘Tambuti Estate’, een 4500 hectare grootte citrus en sugarcane plantage. Ruime slaapkamers, fantastische huishoudster Angie (koken, wassen, schoonmaken, ze doet het liefste alles voor ons), een eigen groentetuin met tuinman (heb afgelopen weekend om zeven uur in de morgen eerste groente geplant) en een zwembad en tennisbaan hier op de Estate; bizarre luxe! Dit alles in schril contrast tot de niet te bevatten armoede en honger op nog geen uur rijden hiervandaan. M’n eerste opdracht in het veld was het bezoeken van een zogenaamde Neighbourhood Care Point (NCP) waar de Orphans and Vulnerable Children (OVCs) komen om te eten. Deze hutjes (of in sommige gevallen: de schaduw van een boom) worden geleid door moeders die in ruil voor hun werk eten krijgen (Food For Work projecten). Ookal was ik redelijk goed voorbereid op de armoede die ik zou gaan zien, de harde werkelijk van hongerende kinderen viel me ontzettend zwaar. Daar sta je dan, je verschrikkelijk bevoorrecht te voelen te midden van lieve kindertjes, al dagen zonder eten, geen schoenen, huiduitslag. Precies zoals de Afrika-beelden op televisie, maar in real life, pfff echt taai! Het contrast, zelfs in Swaziland zelf, is zo groot. Want uiteindelijk stap je wel in de airconditioned 4wheel drive United Nations car en rijd je naar huis, waar de ijskast vol staat en stromend water uit de kraan komt. Kost me moeite dit contrast te aanvaarden; het is moeilijk effectief en constructief te blijven denken als het om zo iets essentieels als eten gaat. Want dat is uiteindelijk wat WFP moet bepalen; wie krijgt te eten en vooral...... wie niet. En hoe kan dit proces zo effectief mogelijk worden ingevuld. Na twee weken veel van Swaziland, de extreme droogte, armoede en honger gezien te hebben, krijg ik ook steeds beter een beeld van de manier van werken van WFP en de andere partner NGOs die hier werkzaam zijn. Na de acceptatie dat Swaziland niet gered zal worden door mijn aanwezigheid hier, zijn er genoeg uitdagingen te vinden om me hier de komende maanden nuttig te maken in dit land in nood. Want alhoewel Swaziland is bestempeld als een middle-income land, is de situatie hier dramatisch.

Schuldgevoel even uitgeschakeld geniet ik hier onwijs van het prachtige land. Vorig weekend op safari geweest naar Hlane Royal National Park; leeuwen op slechts een meter afstand, olifanten, giraffen, neushoorns, zo bijzonder! Wist je dat een olifant tot 40km per uur kan rennen? Ik niet; waren een paar angstige momenten.... Zondag met m’n nieuwe vrinden (Christian en Yared (2 Duitse interns) en Swazi collega Sindi) beetje bij de pool gehangen en gebarbequed op onze nieuwe braai met wijntjes en gintonics, lang niet gek. Dit weekend naar een groot muziekfestival geweest, op een grasveld midden tussen de sugarcane plantages, Afrikaanse bandjes op het podium, zonnetje, biertje, heel OK. Tip: Freshlyground, superleuke band! Oja, mn telefoon is gejat (verrassend), dus nummer werkt niet meer.

  • 01 Oktober 2007 - 12:08

    Eva:

    Ha Kaat, Kan me goed voorstellen dat het even slikken is. Ik ben nog niet 'de field' in geweest, maar moet al mega wennen in de hoofdstad. Er is zo veel verschil! Heel veel succes!! Eva

  • 01 Oktober 2007 - 13:24

    Lies:

    Heey schwess!

    Lijkt me inderdaad wel raar en bizar zoals je het beschrijft...en dat je dan eigelijk echt niks kan veranderen!
    Balen dat je mobiel gejat is, maar ik vond al dat er lang niks van je gejat was. Heb je net gemist op msn, jammer! Maar we mailen nog wel. Morgen hier Leidsch Ontzet vieren met (oud-)huisgenoten, veel zin in!
    KUS!

  • 02 Oktober 2007 - 08:50

    Maaik:

    jezus kaat wat heftig, kan me goed voorstellen dat het af en toe heel moeilijk te accepteren is allemaal... maar hoop dat ondanks dit idd ook genoeg momenten zijn dat je dit even uit je hoofd kan zetten en kan genieten al dat moois ook daar, heb je foto's gezien via een andere site, echt indrukwekkend. nou hou je taai en geniet ervan! veel liefs

  • 02 Oktober 2007 - 12:06

    Willemien:

    Hi die kaat, had je gister al een mail gestuurd met veel vragen over je leven daar en het project, had nl. niet eerst je weblog gelezen. maar nu lees ik het allemaal. Kan me goed voorstellen dat het echt heftig is, zeker in het begin. Maar het klink zeker ook echt heel fantastisch wat je allemaal meemaakt!
    x mien

  • 02 Oktober 2007 - 12:16

    Fleur:

    Lieve kaatje, klinkt allemaal zo indrukwekkend en heftig.. maar zo gaaf dat je hier je steentje aan bij kan dragen! Vond het top om je gister op msn te spreken en ga je snel bellen!! Heel veel succes met alles en geniet van de mooie momenten! veel liefs ps en te mooi dat je je ook aan een waarbenjij hebt gewaagd haha;)

  • 02 Oktober 2007 - 16:32

    Emma:

    He Kaat!
    Wat leuk weer van je te horen! Het ziet er naaruit dat je behoorlijk geniet! Ik zou nu ook wel een safarivakantie kunnen gebruiken!Ben echt heel fanatiek bezig met studie! Ben benieuwd weer naar je volgende verhaal en avontuur! veel liefs

  • 05 Oktober 2007 - 07:45

    Arie En Andrea:

    Katrin het is goed dat je de contrasten beseft en niet normaal vind ,maar geniet van het prachtige Afrika ,want het blijft een van de meest indrukwekkende continenten op deze aarde,je belevenissen zijnde moeite waard om te lezen blijf zo doorgaan
    groeten
    andrea en arie

  • 09 Oktober 2007 - 16:14

    Joosje (moeder Maaik:

    Ha Katrien,
    Alles in het eggie is heftiger dan op de televisie. Wat is er erger dan hongerende kindertjes...
    En dan die tegenstelling met je eigen luxe woonplek (ziet er te mooi uit)vol westerse overvloed.
    Swaziland wordt met jouw verhaal en je foto's echt levend voor ons.We genieten ervan.
    Geniet jij vooral van deze ongelooflijke ervaring.
    groetjes
    Joosje

  • 14 Oktober 2007 - 11:48

    Jet:

    Kaat! Wat een raar dubbel gevoel moet je verblijf daar oproepen. Bedenk: Alle beetjes helpen. Geniet van het landschap en de ervaring. Keep us posted! Kus

  • 14 Oktober 2007 - 19:46

    Tante Riet :

    he boffert ik ben hartstikke jaloers op je wat een prachtige uitdaging zegkan ik bij jou niet de ramen komen lappen ? hou me aanbevolen zonder salaris maar ik begrijp dat er grote verschillen zijntussen arm en rijkokee jij kan dat niet oplossen maar jij steentje bijdragen is wel waardevol jeeje meid je telefoon gejat? dat gebeurt toch nooit bij jou?////

  • 14 Oktober 2007 - 19:51

    Rietdejeu-klein@hotm:

    nog even vergeten dikke kus en werkse lekker en geniet riet en jan

  • 16 Oktober 2007 - 13:37

    Karlijn:

    Ha lieve Kaat, heb je zojuist gemaild en ben toen op zoek gegaan naar je waarbenjij.nu... Was even zoeken, maar ben blij dat ik je heb opgespoord! Veel vragen die ik je per mail stelde zijn al beantwoord en ik vind het indrukwekkend om te lezen wat je beleeft en wat dat met je doet. Ik kan me bijna niet voorstellen hoe confronterend het verschil tussen arm en rijk idd op sommige momenten kan zijn. Ben blij te horen dat je ondanks dit contrast toch heel erg weet te genieten, ook dat is belangrijk! Het geeft je energie en die energie kun je dan weer steken in je bijdrage aan Swaziland! Blijf dus vooral genieten!
    Dikke kus, Karf

  • 25 Oktober 2007 - 09:47

    Corrie Lammertink:

    Hoi Katrien, hoorde van mijn vriendin, jouw tante Riet over je mooie werk in Swaziland. Geweldig en heftig deze ervaringen en ik weet zeker dat je veel goeds kunt doen. Heel veel succes met alles, het ga je goed!

  • 26 Oktober 2007 - 10:34

    Marieke:

    Dag lieve Kaat!!
    Wat moet dat inderdaad moelijk zijn zulke grote verschillen, kan me voorstellen dat je je bijna schuldig gaat voelen. Maar Kaat je doet daar wel heel goed werk en alles wat je doet helpt in iedergeval al iets!!!!
    Verder is het goed om te horen dat er zo goed voor je gezorgd wordt! toevallig zitten 2 vriendinnen van mij in Tanzania en die hebben net zo iemand als bij jou Angie, die wil ook alles voor hun doen. Extrems gastvrijheid, heel erg lief natuurlijk!!
    Geniet verder van het mooie land en de leuke mensen die je ontmoet! En hou ons op de hoogte over verdere field projects!
    Ik ben ondertussen bezig met huisartsgeneeskunde co-schap, super gezellige dorpspraktijk waar ook veel kleine chirurgie wordt gedaan! Ik vind het super leuk!! Nu een weekje in Noorwegen i.v.m. herfstvakantie!
    Lieve kaat, succes met alles!
    liefs marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Swaziland, Siphofaneni

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Januari 2008

5 maanden SD

28 Oktober 2007

9050 kilometer

01 Oktober 2007

Hoe het is

12 September 2007

Welcome to the Kingdom of Swaziland
Katrien

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 11472

Voorgaande reizen:

02 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: