Welcome to the Kingdom of Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Katrien Wijsman - WaarBenJij.nu Welcome to the Kingdom of Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Katrien Wijsman - WaarBenJij.nu

Welcome to the Kingdom of Swaziland

Door: Kaat

Blijf op de hoogte en volg Katrien

12 September 2007 | Swaziland, Mbabane

Lieve vrienden & familie,

Welkom op mijn waarbenjij! Ook ik ben er voor gezwicht…. blijkt toch wel een handige manier te zijn om jullie op de hoogte te houden van mijn avonturen in het mooie Afrika. Alhoewel gevleit door het feit dat je tijd hebt genomen te lezen hoe het met mij is, maak ik toch even (mis)bruik van je interesse en hoogstwaarschijnlijk kostbare tijd om je op de hoogte te stellen van de situatie in the Kingdom of Swaziland:

Ruim 17,000 vierkante kilometers land --- ongeveer 1.1 miljoen inwoners --- absolute monarchy met aan het hoofd King Mswati de 3e --- 69% van de populatie leeft in armoede (armoede = minder dan 1 US $ per dag) --- 42,6% van de vrouwen welke een ante-natal care centre bezoeken testen HIV positive --- 130.000 orphans & vulnerable children --- aan 15% van de 150.000 huishoudens staan kinderen aan het hoofd --- levensverwachting bij geboorte: 33 jaar --- HIVpercentage volwassenen: 33% --- AIDS gerelateerde doden in 2005: 21.000 --- Om je even een beeld te geven….

Vooralsnog heb ik van deze onvoorstelbare cijfers nog geen beeld gekregen. Na 3 dagen training (en oke, ook wat cocktails langs de Tiber) op het hoofdkantoor van het World Food Programme in Rome kwam ik woensdag 5 september samen met Hilbert, mijn Wageningse buddy-intern, aan op Matshapa Airport. We verblijven nu in de hoofdstad, Mbabane; een kleine maar redelijk rijke stad (KFC, Woolworths & de Spar kennen ze hier ook). Op het hoofdkantoor van WFP leren we deze week de verschillende food-projecten en de werkwijze van WFP in Swaziland kennen. Vanaf 17 september gaat het echte werk beginnen vanuit de suboffice in Siphofaneni, zo’n 2 uur rijden hier vandaan en naar wat men zegt “literary nothing”, los van krokodillen (“gewoon niet te dicht bij de rivier komen”) en slangen (“ze zijn banger voor jou dan andersom” right…..).

Afgelopen weekend hier de omgeving een beetje verkend. Mantenga Cultural Village bezocht om een beeld te krijgen van de Swazi-cultuur. Kreeg plaatsvervangende schaamte toen de Swazi’s tijdens hun traditionele Reed dans ‘in the Jungle’ van de LionKing begonnen te zingen, maar verder toch een goed beeld gekregen van de (oude) cultuur: 1 vrouw kostte een man zo’n 17 koeien; hoe rijker, hoe meer vrouwen. Vrouwen waren verder vooral handig voor het brouwen van bier en kinderen, kortom: fijne tijd. Nu is het hebben van meerdere vrouwen nog steeds niet heel raar (de koning heeft er zo’n 14, nauwkeurig geselecteerd tijdens de jaarlijkse Reed Dance waar Swazi maagden met ontbloot bovenlichaam dansend de King proberen te verleiden) maar het komt niet veel meer voor. Verder spreken de foto’s voor zich: schattige aapjes, een fantastische waterval en een lekker Windhoek Light biertje; ik vermaak me prima!

Voor meer informatie over de partnership tussen Unilever en het U.N. World Food Programme, waar mijn stage een onderdeel van is, verwijs ik je naar http://www.togetherforchildvitality.com & http://www.unilever.nl/onzewaarden/sponsoring/WorldFoodProgramme/Samenwerkentegenhongerbijkinderen.asp


Oja…smsen kan ik helaas niet ontvangen/verzenden, niet met m’n oude nummer en ook niet met m’n nieuwe. Bellen kan wel op +268 66 178 42 (kost je wel wat ben ik bang….).

Love Kaat

  • 12 September 2007 - 07:39

    Emma:

    Super leuk Katrien!Wat schrijf je leuk zeg!!Ik zit nu op mn campuskamertje en heb het erg naar mn zin!!Begin met de moeilijkste module:Economie!!Geniet ervan!!

  • 12 September 2007 - 08:24

    Nel:

    He Katrien wat leuk dat je de site nu gaat gebruiken! Leuke foto's ook!! Liefs


  • 12 September 2007 - 09:29

    Chris:

    Hoi Katrien, dit geeft al een beeld hoe je er bij zit. Lfs Chris

  • 12 September 2007 - 09:55

    Lies:

    Eeey Kaat, ziet er goed uit zeg!! Mooie b&b en die natuur, wow! En echt leuk om te lezen. Ik ben al benieuwd naar je volgende verhaal! Dikke kus

  • 13 September 2007 - 11:39

    Door:

    hey kaatje!
    fijn dat je goed bent aangekomen! ik ga je avonturen zeker volgen!!
    kusje door

  • 13 September 2007 - 14:49

    Eva:

    Hai! Ik lees je update vanuit Rome. MOrgen tweede trainingsdag. Heel veel succes alvast en we houden elkaar op de hoogte :-) Liefs, Eva

  • 13 September 2007 - 21:27

    Marieke:

    Hey Kaat! Leuk verhaal Kaat, je zit er al redelijk in volgens mij! Bijzonder lang hoor, vooral die koning...haha! Leuk dat je de sites van je stage erbij hebt gezet!
    Heb je nog iets gehoord van tas (hoorde van mama zoiets)?
    Succes maandag a.s!

    liefs x Marieke

  • 24 September 2007 - 20:18

    RINY:

    Hoi Katrien,leuk om je site te bezoeken, succes he
    Liefs ook van Nic.

  • 25 September 2007 - 13:57

    Arie Baaima:

    Katrin, wat een leuk bericht zal zeker je belevenissen volgen ,wat zal jij een ervaring opdoen groeten
    Andrea en Arie

  • 30 September 2007 - 18:11

    Oma:

    dag Katrien heb mijzelf uitgenodigd bij je ouders!Ben hardstikke verwend! Leuk je verhaal te lezen!!!Dag groeten en kusjes van Oma.

  • 04 November 2007 - 07:37

    Olaf:

    Bij het zoeken naar info over swaziland, kwam ik op je site. Wat een geweldig werk verricht je. Ik hoop dat dit ooit niet meer nodig zal zijn. Ik heb een link en foto op mijn vakantiesite www.geocities.com/vakantieinfo/Zuid-Afrika geplaatst. Als je dit niet goed vind, hoor ik het wel.
    Succes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Swaziland, Mbabane

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Januari 2008

5 maanden SD

28 Oktober 2007

9050 kilometer

01 Oktober 2007

Hoe het is

12 September 2007

Welcome to the Kingdom of Swaziland
Katrien

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 11463

Voorgaande reizen:

02 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: